keskiviikko 1. lokakuuta 2014

Ylläpitäjä ja ylimääräiset härpäkkeet

Aloin tässä pohtimaan ylipäätään sitä mitä kaikkea ylläpitäjän arkeen kuuluu. Mitä käytännössä tarkoittaa se että ylläpitää foorumiroolipeliä ja ymmärtävätkö kaikki sen haasteet ja hienouden? Olen vahvasti sitä mieltä että ei, kaikki eivät sitä ymmärrä. Esimerkiksi ne, jotka suureellisesti alkavat ylläpitää roolipeliä ja sitten peli kuoleekin pystyyn parissa kuukaudessa, koska ei olla ajateltu asioita loppuun saakka. Näitä tapauksia on valitettavan paljon ja uskallan väittää että jokaisella ylläpitäjällä on omakohtaista kokemusta asiasta; jos ei niin nostakaa itsellenne hattua, olette uniikkeja! Allekirjoittaneen pelihistoriaan kuitenkin mahtuu moisia tähdenlentoja enemmän kuin tarpeeksi.

Kun uusi roolipeli pistetään pystyyn, on tärkeää että peli näyttää ulkoisesti houkuttelevalta, tietoja on tarpeeksi muttei liikaa ja mikä oleellisinta, ylläpitäjä on valmistautunut henkisesti siihen ettei peli lähde käyntiin sormia napsauttamalla. Voi vierähtää kuukaudenkin päivät ennen ensimmäistäkään hahmopyyntöä mutta kun sellainen tulee, on ylläpitäjän hyvä olla valppaana ja heti hyväksymässä uusi pelaaja listoille! Se antaa aktiivisen kuvan pelistä ja osoittaa että ylläpitäjä on vakavissaan pelinsä kanssa; hän haluaa että peli lähtee käyntiin.

Kun uusi pelaaja sitten saadaan listoille, ylläpitäjä voi toimia kahdella eri tavalla; hän voi jättää pelaajan oman onnensa nojaan ja toivoa että pelaajalta löytyy oma-aloitteisuutta pelaamisen suhteen. Ja että hän on rohkea eikä jää nurkkaan katselemaan kun muut pelaa ja odottamaan että joku ylläpidosta tai pelaajista ehdottaisi sitä ensimmäistä peliä. Tai sitten ylläpitäjä voi lähestyä pelaajaa ja ojentaa heti kättelyssä auttavan kätensä. Toivottaa pelaajan tervetulleeksi peliin ja tehdä selväksi että jos ongelmatilanteita tai kysymyksiä tulee vastaan, on ylläpito pelissä niiden ratkaisua varten. Ja mikä vielä tärkeämpää, ylläpitäjä voi tarjota omista hahmoistaan seuraa samantien ja tällöin uuden pelaajan ei tarvitse itse ehdottaa sitä ensimmäistä peliä kenellekään. Kaikkihan me tiedämme miten vaikeaa se voi rohkeimmistakin uusista pelaajista olla. 

Uudet ja vanhat pelaajat ovat siis ylläpitäjän prioriteetti numero yksi ja käyhän se järkeenkin; ei ole peliä ilman pelaajia. Jos ylläpito ei kanaemon tavoin pidä huolta omistaan, ei pelaajia kohta ole ja näin peli on armottomassa syöksykierteessä. Tämän kanaemon tulisi siis pystyä myös pelaamaan pelaajiensa kanssa, sen ylläpitämisen lisäksi. Pelaaminenhan on se juttu joka meidät tuo tämän harrastuksen pariin.. ja pelaamisen avulla myös ylläpito pitää motivaatiotaan yllä. Tosiasia on että vaikka ylläpito onkin ylläpito, ovat hekin myös pelaajia. Se on pikkuruinen yksityiskohta, mikä välistä tuppaa unohtumaan. Ylläpitäjät eivät ole vain jotain ihme ylijumalia, jotka istuvat korkeanojaisissa nahkatuoleissa, he ovat myös ihan samanlaisia pelaajia kuin kaikki muutkin. 

Mitä sitten jos ylläpidolla ei syystä tai toisesta ole enää aikaa keskittyä yhtään pelaamiseen? No tämä on helppo kysymys, koska kaikkihan sen nyt tajuaa että motivaatio siinä kuolee hyvin nopeasti. Ylläpitäminen on kivaa, mutta pelaamisen ilosta tätä tehdään. En minä ainakaan jaksaisi ylläpitää minkään sortin roolipeliä, jos ylläpitäminen veisi kaiken ajan itse pelaamiselta. 
Mikä sitten ajaa ylläpitäjät siihen ettei aikaa pelaamiseen enää ole ja kaikki foorumilla vietetty aika menee ylläpitämiseen? Kaikki se ylimääräinen härpäke, jota keksitään pelaamisen helpottamiseksi tai ylimääräiseksi hauskutukseksi pelaamisen oheen. Esimerkiksi erilaiset hahmolistaukset, kuvagalleriat, kyselyt.. kuukausittain vaihtuvat haasteet.. 
Tämä tuli mieleeni, koska eilen käytin varmaan viisi tuntia ylläpitämiseen, vain koska yhden hahmolistauksen koodit räjähtivät käsiin. Kun aloitin päivän ylläpitojutut, ajattelin pääseväni vähällä mutta ei. Sitten yhtäkkiä päivitettävänä oli kokonainen lista, linkinvaihdot, palkintogaalan kategoriat, kuukauden haasteen vaihtaminen, pisteiden laskut etc. etc. Ja siinä meni sitten illan peliaika oikein kauniisti.
Nyt joku siellä miettii että jos olen näin kriittinen "ylimääräisten härpäkkeiden" kanssa niin miksi oma pelini tulvii niitä? En ole kriittinen, minusta ylimääräiset härpäkkeet ovat hauskoja; enhän minä niitä muuten Seiskassa pitäisi. Minusta on siistiä kun tiedän että tietyt hahmolistaukset helpottavat pelaajien elämää, kuukausihaasteet tuovat ehkä peli-ideoita ja Palkintogaala on Seiskan perinne. En siis vaihtaisi mitään pois enkä valitakkaan siitä että meillä olisi Seiskassa liikaa ylläpidettävää; nostin tämän esiin sen takia että mielestäni ylläpitäjän on tärkeää tietää missä omat rajat menee. Kuinka paljon härpäkkeitä voit ylläpitää ilman että aiheutat itsellesi ylläpidollisen burnoutin? Koska jos saat moisen burnoutin, menetät samalla peli-intosi ja pian huomaat ettet halua edes mennä ropeesi koska siellä odottaa ylläpidollinen tulva. Ja jos näin käy, peli on menetetty. Kirjaimellisesti.

Ja kun tähän kaikkeen lisätään vielä kaikki se foorumin teknisyys, kuten boardit ja ulkoasut, on kunnon soppa valmis. Ylläpitäjällä on aika paljon duunia ja vastuuta pelistään, vaikkei sitä aina ajattelisikaan. Suurin vastuu on tietysti pelaajat, ja sen takia ylläpitäjän olisi hyvä muistaa se tosiasia että hän on itsekin pelaaja. Tuntuu kamalan vaikealta yrittää määritellä mitä ylläpitäjä tekee, koska nytkin tntuu että unohdin mainita suurimman osan asioista, vaikka paljon tulikin sanottua. Mutta noh.. Pointti tässä tekstissä oli ehkä yrittää avata sitä mitä kaikkea ylläpitäjän tehtäviin kuuluu, ainakin minun mielestäni. Toivottavasti aukeni!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti