torstai 9. huhtikuuta 2015

Se ensimmäinen hahmo uudessa pelissä

Ihan tähän alkuun haluan kiittää kaikkia jotka ovat jättäneet kommenttia chattiin, vieraskirjaan tai blogiteksteihin! On meinaan aivan sairaan hieno fiilis tulla Yksisarviseen ja löytää kommentteja niin puolesta kuin vastaankin! Jatkakaa samaan malliin ihmiset niin minäkin jatkan! Tosiaan bloggerin oma kommentointi on taas käytössä eikä ole menossa enää piiloon! Tajusin kuinka hölmöä se oli, hah! Mutta nyt päivän asiaan!

Olin tässä eilen kirjoittamassa merkintää ylivoimaisista hahmoista ja päädyin pohtimaan ujoja hahmoja niiden sijaan, joten arvatenkin kadotin merkinnän punaisen langan. Siitä sitten päätin aloittaa alusta ja pohtia hieman niitä hahmojen piirteitä, mitä kannattaa välttää luodessa ensimmäistä hahmoa aivan uuteen peliin!

Uskallan väittää että ihan jokaisessa pelissä, niin pienessä kuin suuressakin, on olemassa ne pelin omat piirit joihin pitäisi uuden pelaajan hahmoineen päästä. Piireillä en nyt tarkoita mitään negatiivisia juoruiluryhmiä yläastehengessä vaan yksinkertaisesti pelin pelaajakuntaa, joiden hahmoille on jo muodostunut juonikuvioita ja suhteita pelaamisen tai ennakkosuunnittelun myötä. Joskus piiriin on helppo päästä, toisinaan taas vaikeampaa riippuen ihan pelistä.. Ja uudesta pelaajasta ja hänen hahmostaan. Aika yleistä on, ainakin toivon mukaan, että pelien piirit haluavat ottaa uuden pelaajan avosylin vastaan ja jos tämä ei onnistu, syy on jossain muualla kuin siinä etteivät he haluaisi uusia pelaajia riveihinsä. Koska kuka nyt ei haluaisi?! Miten siis uusi pelaaja voi omilla teoillaan helpottaa sitä piireihin pääsemistä? No ainakin luomalla helposti lähestyttävän hahmon ja välttää siinä sivussa paria melko houkuttelevaa, mutta hankalaa piirrettä..

Ylivoimaisuus ja maailman mahtavimpana olentona oleminen tuntuu varmaan varsinkin aloittelevista pelaavista todella houkuttavalta, koska äkkiseltäänhän sitä ajattelisi että nyt mikään ei estä hahmoni tekemisiä.. Ja siten voin tehdä ihan mitä vaan! Ongelma tuleekin esiin vasta pelatessa, koska muut kanssapelaajat todennäköisesti vierastavat tälläistä hahmoa, jota vastaan taistellessa ei ole lähtökohtaisestikaan mitään mahdollisuuksia pärjätä. Eikä tämä ole tylsää vain kanssapelaajista, vaan pidemmän päälle myös tämän ylivoimaisen olennon pelaajasta! Kelatkaapa nyt; kuinka tylsää on pelata vaikkapa jotain taistelupeliä jos alunalkaenkin tiedät että tulet joka tapaukessa voittamaan; olethan voittamaton. Pelissä ei ole mitään mitä jännittää, koska lopputulos on jo ensimmäisestä peliviestistä saakka selvillä. Molemminpuolinen tylsyys on siis taattu!
Munchaus on siis syystäkin kiellettyä vaikka sinänsä.. Kannattaako sitä edes kieltää? Kyllähän me fiksut ihmiset tajutaan itsekin että liian ylivoimaiset hahmot käyvät pidemmän päälle hyvin rasittaviksi.. Sekä vastapelaajista että pelaajasta itsestään.
Varsinkin fandom-peleissä tälläisiä hahmoja on olemassa jo valmiiksi, sen kuin ottaa hahmokseen! Esimerkiksi Harry Potter-peleistä tuttu Voldemort on Rowlingin mukaan maailman pelätyin pimeyden velho eikä turhaan sillä vain Harry pystyy hänet voittamaan. Itse pelasin jokusen vuoden Voldemortilla ja täytyy sanoa että ei kannata.. Varsinkaan siksi ekaksi hahmoksi jos ollenkaan!

Toinen piirre mikä saattaa tehdä hahmosta vaikeasti pelattavan, on ujous. Tätä en missään tapauksessa lähtisi kieltämään mutta onhan ujous vaikea piirre hahmossa! Onhan se vaikea piirre myös oikean elämän ihmisissäkin, sillä ujoja ihmisiä on melko hankala lähestyä ja ystävystymiseen tarvitaan melko paljon aikaa ja kärsivällisyyttä. Ujous ei tietenkään ole pahasta, mutta totuus on että liiallinen ujous varsinkin tekee ihmisistä ja hahmoista hyvin vaikeasti lähestyttäviä.
Ujojakaan hahmoja en välttämättä lähtisi tekemään ihan ensimmäisiksi hahmoksi uuteen peliin, juurikin koska niillä pelaaminen on hankalaa; vastapelaajan hahmolta vaaditaan paljon ja ujon hahmon pelaajalta vielä enemmän. Dialogin kirjoittaminen on pelaamisessa ehkä helpointa, ainakin minun mielestäni ja siihen lankeaa yleensä helpoimmin jos täytyy keksimällä keksiä jotain jatkoa viestiin jotta saadaan peli etenemään. Helpointa on kysyä toiselta hahmolta jotakin tai ylipäätään puhua, eikö totta? No ujon hahmon kanssahan tämä on tietysti vaikeampaa, koska aika monet ujot tapaukset ovat hyvin hiljaisia eivätkä välttämättä ala kyselemään tai puhumaan toisille ihan omasta tahdostaan. Eivätkä he muutenkaan välttämättä ole ensimmäisinä viemässä tilannetta eteenpäin, joten pelaajan olisi löydettävä uusia tapoja edistää peliä ilman suurta dialogia tai ujolle hahmolle luonnottomia tekoja. Ujon hahmon kanssa pelatessa, myös vastapelaajalle saattaa langeta suurempi vastuu pelin eteenpäin viemisestä koska ujot hahmot.. ovat ujoja.
Eli jos nyt otat super-ujon hahmon ensimmäiseksi hahmoksi uudessa pelissä, jossa et tunne muita pelaajia etukäteen, kannattaa miettiä sitä miten tämä vaikeuttaa sinun itsesi kotiutumista uuteen peliin; muista pelaajista ei välttämättä ole heti peliseuraksi hankalahkon hahmosi takia, mikä voi tuntua uutena pelaajana siltä etteivät vanhat pelaajat edes haluaisi sinua peliinsä.. Ja tämän tunteen ja vaikean alun takia motivaatiosi alkaa hiljalleen vähentyä.. Ja lopulta katoat pelistä jolloin pelin ylläpito ja muut pelaajat jäävät miettimään mihin katosit ja miksi? Nimimerkillä monta kadonnutta pelaajaa.

Kannattaa välttää myös liian angstisen, masentuneen tai vihaisen hahmon tekemistä koska tähän pätee sama kuin ujouteenkin; hahmosta tulee helposti hyvin vaikeasti lähestyttävä, jolloin peliseuraa saattaa olla hankala löytää. Mietitäänpä taas oikeaa elämää ja sukelletaan.. vaikkapa sinne yläasteelle, jonka meistä jokainen on varmasti kokenut tai kokemassa! Miettikää luokkatovereitanne ja löytäkää sieltä se nurkkaan vetäytyvä, mustiin pukeutuva tyyppi joka ei koskaan puhu mitään vaan keskittyy vihaamaan maailmaa. Varmasti jokainen tunnistaa tämän piirteen ja itse allekirjoitan olleeni moinen maailman vihaaja yläasteikäisenä ja sen takia hahmonikin.. no.. olivat melko vihaisia hekin. Ilman mitän logiikkaa tietenkään, koska miksi sitä nyt vain ei vihaisi maailmaa?
Masentunut hahmo on yleensä myös hyvin syrjään vetäytyvä, ei tykkää puhua ihmisten kanssa tai tutustua muihin ja hankkia kavereita tai ihmissuhteita ylipäätään. Vihainen hahmo taas keskittyy vihaamaan ja saattaa purkaa vihaansa toiseen hahmoon jo aivan pienistäkin syistä. Angstinen hahmo taas.. on jotain näiden kahden väliltä, mutta jos ei ole hiljainen tai vihainen niin saattaa valittaa jokaisesta asiasta ihan vain valittamisen riemusta. Tässä on tämmöisiä ihmistyyppejä, joita on aika hankala lähestyä edes uunituoreen pullan kanssa..
Nämä hahmot ovat hienoja ja pelattavia, tottakai! Ja jokainen heistä tuo oman hienon vibansa pelin maailmaan enkä missään nimessä kieltäisi angstisia, vihaisia tai masentuneita hahmojakaan! En todellakaan! Mutta aivan ensimmäisenä hahmona uudessa pelissä.. Miettisin kahdesti kannattaako aloittaa tälläisellä hahmolla vai pitäisikö tehdä ensin jokin hieman helpompi hahmo, jonka avulla jäädä peliin ja osoittaa vanhoille pelaajille että hei olen kiva tyyppi ja mun hahmonikin tykkää teistä! Ja sitten kun olet pari peliä pelannut, voit alkaa miettiä tätä vaikeampaa hahmoa. Nyt muut pelaajat jo hieman tuntevat sinua, ensimmäiselle hahmollesi on kertynyt jo pari suhdetta ja olet ns. päässyt piireihin! Vaikeampi hahmokin saa varmasti peliseuraa helpommin, koska sinut tunnetaan ja ensimmäisen hahmosi kanssa saatiin aikaan helppoja ja kivoja pelejä!

Noniin siinä siis muutamia juttuja, joita ehkä kannattaa välttää aivan uuteen peliin liittyessä, koska ne hankaloittavat turhaan omaa elämääsi ja muiden pelaajien elämää. Sanoisinko että kaikkien pelien kaikki ylläpitäjät haluavat aina uusia pelaajia peliinsä ja etenkin että tuo tulevat jäädäkseen! Ja hankalat hahmot valitettavasti ovat osasyy siihen miksi uudet pelaajat sitten katoavat, joten.. Kannattaa miettiä tarkkaan millaista hahmoa lähdet ensimmäiseksi hahmoksesi tekemään! Toki jos olet mestari vihaisten hahmojen pelaamisessa niin senkus teet sellaisen, mutta tässä vinkkejä siltä varalta että.. Et ole tullut ajatelleeksi asiaa aikaisemmin. Ensimmäiset hahmot ovat.. uuden alku joka kerta ja sen takia niitä kannattaa ajatella hieman eri tavoin kuin toisia tai kolmansia hahmoja.. Niiden vastuulla on kuitenkin sinun saattamisesi uuteen peliyhteisöön!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti