sunnuntai 28. helmikuuta 2016

Sananen hahmonluomisesta

Viime aikoina uudet hahmot ja hahmonluominen ovat olleet taas ajankohtaisia, koska palasin pelimaailmaan lyhyen tauon jälkeen ja sen myötä elämääni purskahti yhtäkkiä neljä kohtalaisen uutta peliä.. Ja sen myötä läjä uusia hahmojakin tuli ajankohtaiseksi. Uusimman hahmoni loin tuossa pari päivää sitten ja sitä kirjoittaessani aloin miettimään hahmojen aukkoja ja sitä, miten niitä pitäisi jättää hahmoa luodessa eikä suinkaan täyttää. Varsinkin kun pelasin ensimmäisen pelini uudella hahmollani, tajusin kuinka hauskaa on pelata hahmolla jota ei ole niin tappiin saakka pohdittu.

Yleensä hahmonluontia käsittelevissä teksteissä kirjoitetaan mahdollisimman paljon kysymyksiä, joihin hahmoa luodessa on hyvä vastata. Kysellään kaikki mahdolliset kysymykset mummon isovanhemmista koiraan karvojen koostumuksiin ja sitten väitetään että näitä asioita kun mietit, saat aikaiseksi varmasti hahmon jolla on mukava pelata ja jossa inspis kestää pitkään! Itse uskallan olla täysin eri mieltä. Totta on että hahmosta pitää tietää asioita, jotta sillä voi pelata. Sinun täytyy tietää hahmosi luonteen peruspilarit, miltä hän näyttää, mistä hän tulee ja suurinpiirtein mihin hän on menossa. Ehkä muutama yksityiskohta, jotka värittävät hahmoa ja jotka voivat oleellisesti vaikuttaa hänen toimintaansa tai arkeensa. Esimerkiksi se että hahmolla on kotona kaksi lasta ja jäätävän iso koira.. Ei sellaista voi täysin sivuuttaa peleissä. Mutta tarvitsetko oikeasti sitä tietoa mikä on tämän jäätävän ison koiran karvojen koostumis? Tuskin. Tai jos yllättäen tarvitkin, voit päättää sen siinä hetkessä kun peleissä joku asiaa kysyy.

Hahmojen luomisesta on monien tutoriaalien perusteella tehty kamalan vaikeaa ja sen myötä myös hahmojen hyväksyminen on tehty hankalaksi. Mitä enemmän näitä tutoriaaleja lukee, sitä enemmän sitä alkaa miettiä onko se oma hahmo nyt oikeasti hyvä hahmo tai voinko ylläpitäjänä hyväksyä hahmon, jossa ei ole mietitty koiran karvan koostumusta. Näiden tarpeettomien yksityiskohtien sijaan pitäisi enemmänkin keskittyä siihen millainen tunne hahmosta herää - onko sillä kiva pelata, saatko sille aikaiseksi suhteita ja pelikuvioita vai onko se vaikeasti pelattava ja siten jää mahdollisesti roikkumaan hahmolistoille ilman ainuttakaan kunnon pelikuviota? En sano että pelikuvioiden ja seuran saamisen kuuluisi aina olla helppoa, mutta sen pitäisi ainakin olla mahdollista.. Edes vaikeamman kautta.

Itse hahmoa luodessani keskityn kirjoittamaan hahmon perustiedot; nimi, ikä, syntymäaika, koulutus/työpaikka, perhe etc. Ulkonäkö tottakai kirjoitetaan niin että siitä on selkeä näkemys sekä itselle että vastapelaajille eikä siitä sen enempää. Mutta hahmon luonnetta kirjoittaessani keskityn yleensä pariin kolmeen pääjuttuun; hahmon sosiaalinen käyttäytyminen, mikä saa hahmon iloiseksi/vihaiseksi/surulliseksi ja onko hahmolla pelkoja. Kaikki muu mitä hahmon luonteeseen ilmestyy, on vain bonusta ja hahmokohtaisesti jotenkin oleellista. Mutta tärkeinä pitäisi noita edellä mainittuja juttuja ja niitä olisi hyvä miettiä hahmoa luodessa, koska sellaiset asiat nousevat esiin vähän jokaisessa pelissä. Enemmän tai vähemmän.
Luonteen kirjoitan yleensä vasta menneisyyden jälkeen, koska tottakai menneisyyden tapahtumien on vaikutettava siihen millainen hahmo on - varsinkin jos hahmon menneisyydessä on tapahtunut jotain traagista tai muuten vaan vaikuttavaa. Itse en nykyään enää suosi mitään suuria "vanhemmat kuolivat autokolarissa"-traagisuuksia vaan pidän enempi sellaisista normaalin lapsuuden ja menneisyyden omanneista kavereista. Jotain pieniä haavereita on tottakai voinut tapahtua, mutta en keksi hahmoille vartavasten jotain dramaattista menneisyyttä ellei hahmovisioni sitten satu olemaan joku hullu psykopaatti. Sen sijaan pyrin jatkossa siihen että nämä mahdolliset elämää mullistavat tapahtumat ovat vasta hahmon tulevaisuudessa, koska miksei? Sitten ne päästään pelaamaan, jos sellaisia haluaa pelata.

No miksi niitä aukkoja kannattaa sitten jättää hahmoihin eikä päättää kaikkea etukäteen? Ensinäkin hahmotietojen lukeminen on aivan sairaan turhauttavaa jos hahmo on täpötäynnä turhia yksityiskohtia ja menneisyys on kirjoitettu tunti tunnilta viimeisen 50 vuoden ajalta. Siinä menee ikä ja terveys. Tärkeämpi juttu näiden aukkojen jättämisessä on kuitenkin se että sitten niitä aukkoja pääsee täyttelemään pelatessa. Esimerkki eiliseltä peliltäni ja uusimmalta hahmoltani; en päättänyt että se ei osaa kotitaloustaikoja etukäteen. Se vain kävi ilmi pelissä ja nyt on aivan sairaan hauskaa ettei vahtimestarina toimiva hahmoni osaa kotitaloustaikoja. Se tuo oman vibansa kyseiseen hahmoon.. ja peliin, jossa tämä kävi ilmi! Eikä tämä yksityiskohta ole ristiriidassa hahmon kanssa vaikken sitä miettinytkään hahmoa luodessa.
Mutta pelit voivat myös muuttaa hahmoja ja sekin pitäisi ottaa huomioon ja sille pitäisi antaa lupa. Yleensä tuntuu siltä että se mikä on kirjattu hahmoesittelyyn hahmoa hakiessa, sen on pysyttävä sellaisena eikä tietoja saa muuttaa. Tämä rajoittaa pelaamista aika tavalla, koska miten pelaat vaikkapa jonkun todella traumaattisen pelin jos sen tapahtumat eivät voi vaikuttaa hahmoon? Eihän sellainen käy! Kyllä hahmolle varmasti tulee elämässä eteen hetkiä, jotka väkisinkin muuttavat häntä. Niin käy ihmisillekin enkä minä ainakaan koe olevani enää sama tyyppi kuin kymmenen vuotta sitten. Hahmoillekin pitäisi suoda tämä muutosmahdollisuus!

Joten, muistakaa hahmonluonnissa ettette päätä kaikkea etukäteen ja annatte hahmolle myös mahdollisuuden muuttua pelien myötä. Tai saada lisää yksityiskohtia elämäänsä. Tuskin ylläpitäjät siitä suuttuvat jos hahmosi muokkautuu sen jälkeen kun he ovat sen hyväksyneet, tai jos suuttuvat niin sitten vika on ehkä ylläpidossa eikä pelaajassa.

Siinä missä turhat yksityiskohdat ovat tuskaa hahmoesittelyssä, ne ovat parhautta peleissä! Näillä sanoin, hyvää oscar-yötä kaikille lukijoille!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti