Noniin, nyt on aika ensimmäisen kunnon
blogimerkinnän! Johan tuosta blogin perustamisesta onkin vierähtänyt
tovi. Tänään kuitenkin tajusin jotain, mistä saada merkintä
aikaiseksi! Ja se jokin on hahmosuhteiden luominen ja pelien
suunnittelu.
Hahmosuhteet ja juonikuviot ovat pelien
ehdoton suola ja oikeastaan koko homman ydin. Jos hahmolla ei ole
suhteita eikä suunnitelmia, ei ole pelejäkään saatika peliseuraa.
Pelaaja itse voi omilla teoillaan joko karkottaa pienetkin peliseuran
mahdollisuudet, tai vastaavasti löytää loputtomien peli-ideoiden
lähteelle. Kaikki riippuu omasta itsestä ja siitä, miten ja
millaiseksi olet hahmosi alunalkaenkin luonut. Yksi suurimmista
aloittelijan virheistä on luoda hahmo täydelliseksi (en siis
tarkoita tässä yhteydessä machoa hahmoa vaan loppuunsuunniteltua)
ja kirjoittaa hahmoesittelyyn jo valmiit juonikuviot. Olen huomannut
omassa pelissäni, jossa on seitsemän vuoden aikajana, tämän
korostuvan entisestään.. Ja sortunut pariin otteeseen itsekin
luomaan hahmon, jolle en pystynyt kehittämään juonikuvioita tai
ihmissuhteita, koska hahmo oli liian loppuunsuunniteltu. Nyt siis
muutama asia, jotka omasta mielestäni kannattaisi muistaa hahmon
luomisessa.
1. Muista että hahmon menneisyys on
aina menneisyys!
Yleensä aika monissa roolipeleissä
hahmohakemukseen vaaditaan tietoa hahmon menneisyydestä. Nyt jos
sekoitat menneisyyden nykyisyyteen, puolitat pelimahdollisuutesi.
Hahmosta saattaa tulla vaikeasti lähestyttävä, koska olet jo
suunnitellut kaiken etukäteen; vastapelaajallasi ei ole
mahdollisuutta vaikuttaa peleihin tai suhteeen laatuun, koska sinun
hahmosi vie hommaa eteenpäin. Tämä tuntuisi kenestä tahansa
turhauttavalta ja sen tähden vastapelaajat saattavat tajuamattaankin
karttaa pelaamista hahmosi kanssa.
Jos taas kirjoitat menneisyyden
menneisyytenä, värität sen avulla nykyisyyttä. Mitä hahmosi teki
ennen tätä pelin aikajanaa? Asetat hahmollesi raamit sen sijaan
että kirjoittaisit hänet umpeen. Nyt tulevaisuus on täysin avoin
ja pelien avulla voi tapahtua ihan mitä tahansa!
Eikös se ole pelien tarkoituskin?
2.
Älä suunnittele yksin vaan kaverin kanssa!
Noniin tottakai tulee hetkiä kun
juonikuvio vain syöksyy mieleesi kesken koulupäivän tai
bussimatkan, eikä sille voi mitään.. Eikä pidäkkään voida! Ne
ovat hienoja hetkiä elämässä.. Mutta niistä pitää pystyä
puhumaan ja joustamaan. Suunnittele pelikuviosi aina vastapelaajan
kanssa, koska siten syntyy ensinäkin parhaimmat ideat.. Mutta siten
homma on alusta alkaen sinun ja pelikaverisi yhteinen. Ei sinun
hahmosi juonikuvio vaan teidän yhteinen. Kun molemmat ovat mukana
suunnittelussa, homma lähtee toimimaan jos on toimiakseen.
Muista siis että yhteiset juonikuviot
on aina parempia kuin omat juonikuviot. Älä lyö lukkoon
supersiistejä juonikuvioitasi jos et saa ketään vastapelaajaa
innostumaan niistä. Opiskelen elokuva-alaa ja siellä on hyvin tuttu
termi kill your darlings ja
nyt ajateltuna se toimii tässäkin tapauksessa. Niinkin loistava
kuin ideasi onkaan, jos kukaan ei siitä innostu; luovu siitä.
Löydät varmasti paremman idean josta joku muukin on innostunut.
3.
Älä suunnittele juonia omien hahmojesi välille
Tämä on aika yleinen ongelma, mikä
on tullut vuosien saatossa valmiiksi. Olen itsekin sortunut moiseen
erään hahmoni kanssa; suunnittelin kaikki hahmon juonikuviot omien
hahmojen välille, jolloin huomasin kuinka mahdottomaksi muiden
kanssa oikeiden pelikuvioiden juoniminen alkoi muuttua. Minun oli
pakko luopua kyseisestä hahmosta, koska vaikka pelejä riittikin..
Ei mitään pysyvää tai mitä voisi alkaa kehittämään eteenpäin.
Tämä huomio liittyy myös kahteen
edelliseen. Toki hahmojesi perheet ja lapsuuden ystävät ovat
tärkeitä, mutta eikö heidän tärkeys korostuisi jos saisit heidät
toisille pelaajille? Varsinkin jos nämä henkilöt vaikuttavat
vahvasti hahmosi nykyisyyteen. Nyt täytyy kuitenkin muistaa tuo
kakkoskohta; jos haluat hahmollesi esim. sisaruksia ja tärkeitä
sisarussuhteita, ja tiedät sen jo hahmonluontivaiheessa.. Lopeta
hahmonluonti hetkeksi ja kysele pelaajilta jo tässä vaiheessa
löytyisikö kiinnostusta pelata hahmosi sisarusta. Älä odota että
saat hahmosi valmiiksi ja hyväksyttyä vaan kysele pelaajilta jo
hahmonluontivaiheessa, koska näin saat taas vastapelaajasi mukaan
yhteisen menneisyyden luomiseen.. Ja siten tästäkin juonikuviosta
tulee taas yhteinen, ei vain sinun omasi.
Jos taas odotat että saat hahmosi
luotua ja sitten alat kyselemään pelaajia, on vaarana se ettei
kukaan innostu jo valmiin hahmon hankkimisesta pelattavakseen ja näin
hahmosi sisaruksesta tulee vain sivuhahmo.
4. Älä tee hahmostasi liian
angstista, masentunutta ja syrjäänvetäytyvää.
Tämä on cool silloin kun olet 15
vuotias ja kärsit omista teiniangsteistasi.. Tai cool ainakin omasta
mielestäsi. Nyt puhun kokemuksen syvällä rintaäänellä, koska
omat hahmoni olivat 15 vuotiaana pelaajana lähes poikkeuksetta
syrjäänvetäytyviä nuoria, jotka vihasivat maailmaa eivätkä
halunneet tutustua kehenkään. Löytyykö arvauksia miksei noita
hahmoja ole enää missään universumissa? Jep. Koska ensinäkin
huomasin ettei se ole cool, mutta myös koska niillä hahmoilla ei
vain voi pelata. Hahmon pitää olla edes jotenkin sosiaalinen, jotta
kanssapelaajat saavat jotain vastattavaa. Jos haluat haastetta, tee
angstisin hahmo ikinä mutta muista että peliviesteihin on silti
saatava jotakin mihin reagoida.
Tämän epäangstisuuden tärkeyttä
haluaisin korostaa etenkin jos olet liittymässä aivan uuteen peliin
jossa haluat oikeasti pelata; älä tee sitä angstisinta hahmoa
ensimmäiseksi hahmoksi. Et saa peliseuraa eikä se johdu siitä
ettäkö paikan pelaajat eivät haluaisi pelata kanssasi vaan siitä
ettei hahmosi kanssa ole helppoa pelata. Jos aivan ehdottomasti
haluat yliangstisen hahmon, tee ensin pari mukavaa ihmisten kanssa
toimeentulevaa hahmoa ja sen jälkeen tämä syrjäänvetäytyvä
kummajaisesi.
5. Lue vastapelaajasi hahmo äläkä
vaadi siltä liikoja
Tutustu siihen hahmoon, kenen kanssa
haluat peliä. Tämä jottet pyytäisi pelaajalta ja etenkin hänen
hahmoltaan mahdottomuuksia. Sellainen ei ole kivaa kenestäkään ja
se ettet tiedä vastapelaajan hahmosta mitään muuta kuin nimen,
kertoo vastapelaajalle vain sitä ettei sinua kiinnosta hänen
hahmonsa. Lue siis vastapelaajasi hahmoesittely jo ihan yleisestä
kohteliaisuudesta! Annat siten myös paremman kuvan itsestäsi
pelaajana.. Ja hei, onhan se pelien suunnitteleminenkin helpompaa kun
molemmat tietävät toistensa hahmoista edes perusteet! Ja näin
pystyte keskustelemaankin helpommin niistä juonista ja
ihmissuhteista.
Tässäpä tämän illan mietteet!
Toivottavasti hoksasitte jotain uutta tai jos ette niin.. No yritinpä
ainakin! Hyvää illanjatkoa vaan kaikille!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti