perjantai 7. elokuuta 2015

Mitä jos inspis ei palaakkaan itsestään?

Kesä on jokaiselle roolipelaajalle ehkä liiankin tuttua aikaa, tai näin uskallan ainakin väittää. Pelit hiljenevät, ihmiset rientävät kesälomille ja jotkut pelit pistävät jopa lapun luukulle kesän ajaksi. Saatte jatkaa pelaamista, mutta pelin ylläpito pitää lomaa ja seuraava päivitys tapahtuu vasta syksyllä. Inspiraatio sisällä istumiseen ja koneen päivittämiseen on syystäkin kadoksissa, jos ulkona paistaa aurinko täydeltä terältä. En väitä että tämä kesä olisi ollut erityisen aurinkoinen, mutta kesällä vain tuntuu olevan sellainen vaikutus ihmisiin.. Ja niin pitääkin olla!

Kun kesä sitten kääntyy taas syksyyn, alkaa inspiraatio tehdä hiljalleen paluuta ja kone muuttua entistä kutsuvaisemmaksi. Sitä palataan yksi kerrallaan koneen ääreen ja peliviestejä alkaa ilmestyä foorumeille kuin sieniä sateella. Mutta mitä sitten jos inspiraatio ei palaakkaan itsestään syksyn tullen? Mistä inspiraatiota voi lähteä hakemaan? Noh, helpointa on ehkä lähestyä asiaa omien kokemuksien kannalta. Mitä kesällä tapahtui, minkälaisia ihmisiä tapasit ja miten voisit näitä kokemuksiasi hyödyntää pelimaailmassa?

Kun istuin koulussa elokuvakäsikirjoitus-kurssilla, muista elävästi yhden opin jonka koin tärkeimmäksi; parhaimmat käsikirjoitukset syntyvät kirjoittajan omista kokemuksista. Jos kirjoitat elokuvaa sen perusteella mitä olet nähnyt tai kuullut muista elokuvista, tulet vain toistaneeksi samaa kaavaa ja kopioit muiden elokuvien juonia jopa ihan huomaamattasi. Mutta jos kirjoitat jostain omasta kokemuksestasi, kirjoitat henkilökohtaisesta asiasta ja saat käsikirjoitukseen tietynlaista särmää.. Josta tulee ennenpitkään uniikkia juuri sinun leffoihisi. Itse kirjoitin lyhytelokuvan käsikirjoituksen, jossa pelattiin korttia mummolassa ja jossa kananmuna nostettiin pystyyn pöydälle, koska niin mummoni oli joskus aikoinaan tehnyt. Muistan sen elävästi. Tämä käsikirjoitus käännettiin sitemmin leffaksi ja toimii nyt lopputyönäni. Ja olen aika ylpeä siitä!

Kun koulussa mietittiin noita menneisyyden kokemuksia, opettajamme käski meitä listaamaan kotona ylös kymmenen muistoa ja kertomaan ne sitten seuraavalla tunnilla. Joten jos siis ajattelet että menneisyydestäsi voisi löytyä jotain, mistä ammentaa peleihin inspistä ja uusia ideoita, ota hetki itsellesi ja listaa ylös hienoja, yksityiskohtaisia hetkiä menneisyydestäsi tai vaikkapa kuluneesta kesästä. Näitä kokemuksia, yksityiskohtia tai mitä nyt ikinä muistoistasi löydätkään, voi sitten soveltaa pelissä kuin pelissä!

Jos taas haluaa päästä vain nopeasti kiinni "fiilikseen", kannattaa katsoa samanhenkisiä leffoja tai tv-sarjoja, kuunnella aiheeseen sopivaa musiikkia tai selailla vanhoja pelejä. Tai ihan vain jutella kanssapelaajien kanssa ja ns. muistella vanhoja! Mitä viimeksi pelissä tapahtui ja mihin voitaisiin seuraavaksi lähteä tähtäämään. Onko kesän aikana kenties syntynyt uusia hahmoideoita? Ihan vain rupattelemalla muiden pelaajien kanssa, sitä pääsee hyvin nopeasti kiinni siihen fiilikseen ja sitä kautta uudet pelit voivat alkaa!

Krhm. Vähän myöhäistä sanoa tässä vaiheessa, mutta kannattaa kesän tullen tai muuten vain pidemmän tauon tullen päättää kaikki pelit ennen sitä! Vanhoihin, kauan seisseihin peleihin saattaa olla vaikea palata tauon jälkeen mutta uusia on helppo aloitella! Itse kun kävin kolmen kuukauden reissulla, päätin kaikki keskeneräiset pelit ennen sitä koska en halunnut kanssapelaajien joutuvan turhaan tuijottelemaan näitä keskeneräisiä pelejä ja odottelemaan paluutani. Olisihan se ollut tökeröä muita kohtaan, mutta olisi se myös painanut omaakin mieltä!

Jotain piti vielä sanoa.. Ainiin! Inspiskadosta ei kuitenkaan kannata ottaa liiallista stressiä. Tämänkin sanon omalla kokemuksella, koska liiallisella stressillä saattaa olla aika kohtalokkaat vaikutukset. Älkää myöskään painostako kanssapelaajianne jos heidän pelaamisensa takkuaa, koska painostaminenkaan ei ole hyvästä! Ettehän haluaisi että omassa inspispulassa kanssapelaajat alkaisivat painostamaan teitä? Älkää tekään siis painostako kanssapelaajia. Itse uskon että parhaimmat peliympäristöt saadaan aikaan sillä että jokainen ymmärtää toisten taukoja ja fiiliksiä sekä sen että kaikilla on myös elämä pelimaailman ulkopuolella. Nämä pienet asiat kun muistetaan, on kaikkien helpompi pelata.. Ja siten myös kadotettu inspis löydetään nopeammin!

Mira kuittaa ja kumartaa, hyvää kesän jatkoa kaikille!

2 kommenttia:

  1. Itselläni on tapana suunnitella hahmoille tavoitteita ja inspiksen saa yleensä haettua, kun aloittaa pelaamisen niiden vastapelaajien kanssa, joiden hahmoja itse tarvitsen. Harvemmin itse asiassa aloitan omatoimisesti "turhia" pelejä, joissa en tiedä etukäteen mihin hahmoni pyrkii. Koska olen uskollinen persnaamojen luoja, hahmoni eivät yleensä viihdy rupattelemassa niitä näitä kovin pitkään ja peli loppuu jo muutaman lyhyen roolin jälkeen. xD

    Toinen hyvä keino on heittäytyä peliin vaikka ei inspaisi. Kirjoittaa vaikka sitten pakolla verellä ja kyynelillä roolia, kunhan saa edes jonkinlaisen pelin aloitettua. Kun se ensimmäinen tauon jälkeinen pakkopeli on pelattu, on helpompi aloittaa uusi.

    Toisaalta olen myös pelaaja joka pelaa hetken aktiivisesti ja vaipuu taas horrokseen. Niiden aktiivistien päivien/viikkojen aikana saan melko hyvin otettua menetettyä aikaa kiinni, mistä ei tosin ole hyötyä kun pidän taas taukoa. Hups.

    Ne tauot ovat silti ihan jees, koska ilman säännöllistä peliblokkia kokisin pelaamisen liian rankaksi ja epäharrastusmaiseksi. Vähän sama piirtämisessä - joskus kehityn huomattavasti enemmän kun en piirrä lainkaan puoleen vuoteen, kuin jos piirtäisin päivittäin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi Ams! :D Kiva ettei kaikki lukijat ole kadonnut kesän hiljaisuuden aikana! Ja kiitos viestistä, en ollut itse tullutkaan ajatelleeksi moisia juttuja!

      Tuo pakkopelipointti oli kyllä hyvä! Sellaisiakin tulee joskus inspiskatkoksien myötä vastaan, mutta niistä pitää vain päästä yli juuri niinkuin sanoit :D Sama pätee oikeastaan sellaisiin pakollisiin "tylsempiin" peleihin, joita ei vaan voi lopettaa ennen kuin joku tietty juttu on tapahtunut.. Tai sitten ei kehtaa mikä on sekin mahdollista. ;)

      Mutta pelitauot on jees myös! :D Enkä lähtisi niistä huolestumaan, koska tottakai elämä ns. "tulee joskus pelaamisen tielle" ja muut asiat kiinnostaa enemmän. Tästäkin saisi kyllä hyvän jutun aikaiseksi!

      Kiitoksia ja hyvää kesän jatkoa! :D

      Poista