tiistai 19. tammikuuta 2016

Kletka Narod RPG - arvostelu

Hyvää uutta vuotta arvon lukijat ja syvä anteeksipyyntö tästä kuukausia kestäneestä hiljaisuudesta, joka ei toivon mukaan tule toistumaan. Ja vielä suurempi anteeksipyyntö Kletka Narodin väelle, joka niin joutui odottamaan tätä arvostelua! Sen enempiä selittelemättä, mennäänpä itse asiaan.

Kletka Narod on venäjää ja tarkoittaa Häkkikansaa. Tässä keväällä 2014 perustetussa pelissä hahmoina toimivat Suomen luontoon sopivat eläimet ja pelin maailmana taas toimii laaja tunneliverkosto joka alkoi hiirien työstä ja jota eläimet sitten laajensivat niinkin paljon että saivat aikaan laajan luolan. Luolaan he rakensivat keskiaikaisvaikutteisen kaupungin, hierarkia sai alkunsa ja pian kansaa hallitsi ristiriitaisia tuntemuksia aiheuttava tsaariperhe. Kaikki tunnelien ulkopuolella elävät olennot nimettiin lainsuojattomiksi ja näin välit alkoivat hiljalleen kiristyä narodilaisten ja ulkopuolisten välillä..

Ulkoasu ja pelin etusivu
Kotisivujen ja foorumin värimaailma ovat mielestäni mukavassa tasapainossa; ne ovat värikkäät, mutteivät liian värikkäät ja sen takia hyvin silmäystävälliset. Pääkuvassa olevat neljä eläintä ovat luultavasti pelaajien jo olemassa olevia hahmoja, ainakin siitä päätellen miten persoonallisilta ne vaikuttavat. Rakastan oikeamman puoleista koiraa, joka katselee käsissään olevaa minijoutsenta!
Lisäplussaa ulkoasu saa Kletka Narod-nimen fontista, jossa on tiettyä venäjähenkistä vibaa!
Etusivun tervetuloa-teksti vaikutti hieman sekavalta. Lauseet ovat melko lyhyitä ja tuntuvat töksähtelevän aavistuksen, mutta toisaalta ne myös herättävät mielenkiintoisia kysymyksiä; mihin Kaupunkiin? Mihin kiperään tilanteeseen olen ajautunut? Miten lemmikkieläinten ja ihmisten puuttuminen on toisille onni ja toisille painajainen? Näiden kysymyksien myötä sitä jatkaa mielellään eteenpäin.

Roolipelaus
Kletka Narod vaikuttaa kaikin puolin hyvin aloittelijaystävälliseltä peliltä. Tästä kertoo myös se miten roolipelaamisen ohjeistuksessa on kerrottu vain tärkeimmät peruasiat ja jätetty turhat termistöt oman onnensa nojaan johonkin muualle. Yleensä kun roolipelaamisen ohjeita lukee sivustoilta, ne vilisevät kaikkea munchauksesta autohittauksiin ja ties mihin, mutta ei Kletkassa! Ja sanoisin sen vain ja ainoastaan positiiviseksi asiaksi, ei aloittelevien pelaajien tarvitse niitä termejä vielä tuntea ja ne saattaisivat jopa sekoittaa! 

Juoni ja hahmot
Juonikuvauksessa on nimetty muutamia hahmoja kuten tsaaritar Merina ja lainsuojaton ja Jikan Surou, ovatko he pelissä varsinaisina, pelattavina hahmoina vai vain muodollisesti nimetyt hahmot jotta pelaajat tietävät ketkä ovat johdossa? Jos he ovat pelattavia hahmoja, voiko heitä mahdollisesti syrjäyttää? Kuinka paljon pelaajilla on mahdollisuuksia vaikuttaa pelin kulkuun? 
Juoni itsessään vaikuttaa hyvin mielenkiintoiselta ja sen historiaan on käytetty selvästi aikaa ja ajatusta. Rakastan yksityiskohtaa, jossa hiiret alkoivat rakentaa tunnelia ja sen myötä sitä alettiin laajentamaan isommille eläimillekin sopivammaksi! 
Kletka Narod vaikuttaa hyvin avoimelta mutta tietynlaiseen realistisuuteen pyrkivältä, mitä tulee hahmojen luontiin. Hahmoja saa olla oikeastaan minkä värisiä tahansa, heillä voi olla vaatteita, lävistyksiä tai hiukset päässä mutta aina pitää muistaa käytännöllisyys; vaatteiden suhteen täytyy ottaa huomioon hahmon anatomia, tukka ei voi olla liian pitkä ja lävistykset lähinnä korvissa. Arvostan sitä että Kletkassa on annettu paljon mahdollisuuksia, mutta siellä on uskallettu myös rajoittaa tietyissä asioissa. Ja ilmeisesti rajoituksistakin on mahdollisuus keskustella ylläpidon kanssa ja hyvillä perusteilla voi saada pelattavakseen esimerkiksi eläimiä, joita ei Suomen luonnosta normaalisti löytyisi. 

Maailma
Maailman keskiössä on maanalainen, keskiaikaistyylinen kaupunki jonka katossa on lammen muodostama ”ikkuna”. Pelejä voi pelata myös tämän laajan tunneliverkoston ulkopuolella, joten maailma on hyvin laaja ja antaa siten paljon erilaisia mahdollisuuksia peleihin.
Mikä on ehkä kaikista mielenkiintoisinta niin pelissä voimassa oleva arvojärjestelmä. Se on melko perinteinen ”Tsaari ja aatelisto ylimpänä, lainsuojattomat alimpana”-asteikko, mutta mielenkiintoisen lisän siihen loi tämä; pelissä pelataan eläimillä, mutta eläimillä voi olla myös lemmikkejä. Eikä sekään sinänsä.. Vaan se että lemmikiksi voi tulla. Eli jos käy huonosti, hahmosi voi päätyä olemaan jonkun toisen hahmon lemmikki eli käytännössä orja. Kuinka siistiä! Mä niin haluan hahmon, joka joutuu syystä tai toisesta toisen hahmon lemmikiksi. Siitä voisi saada niin hienoja pelejä aikaiseksi ettei tosikaan!

Liittyminen
Peliin liittyminen on jokseenkin kaksivaiheinen, minkä koen itse hieman vaikeaksi lähestymistavaksi. Ensin uuden pelaajan on lähetettävä vieraskirjaan yksityinen viesti, jossa kertoo itsestään, sen jälkeen rekisteröityy foorumille ja odottaa ylläpidon vahvistusta. Tämän jälkeen alkaa vaihe kaksi eli hahmon hakeminen, minkä jälkeen pelaaja luonnollisesti odottaa ylläpidon hyväksyntää hahmolleen. 
Liittyminen on mielestäni tehty turhan vaikeaksi; miksei pelaaja voi rekisteröityä foorumille suoraan ja kertoa itsestään ensimmäisen hahmohakemuksen yhteydessä? Vieraskirjan kautta liittyminen ja odottelu tuntuisi ainakin allekirjoittaneesta hieman turhauttavalta.. ja antaa pelistä ehkä hieman sulkeutuneen kuvan, mikä taas on ristiriidassa sen suhteen että foorumi on täysin avoin luettavaksi. Yleensä vieraskirjaliittymiset on peleissä juurikin sen takia että foorumi on suljettu ja linkin saa vasta liittymisen jälkeen. Itse siis ehkä luopuisin vieraskirja-osuudesta kokonaan ja siirtäisin uuden pelaajan esittelyn ensimmäisen hahmohakemuksen yhteyteen.. Ja jos ylläpitäjät haluavat välttyä turhilta rekisteröitymisiltä, kirjoittaa säännöksi että rekisteröityminen on sallittua vasta kun ensimmäinen hahmo on hyväksytty. 
Jos vieraskirjaosuudesta luovuttaisiin, kotisivuillekin voisi linkittää suoraan hahmohakemusalueen foorumilla, jolloin sekin olisi helpommin löydettävissä. Foorumille siirryttyäni, en heti tajunnut missä minun kuuluisi hakea hahmoa mutta ilmeisesti ”Uudet hahmot”-boardilla? Boardin kuvaukseen voisi muuten kirjoittaa jotain hahmohakemuksista niin olisi heti selvempää että se on juuri se paikka mihin hahmohakemukset jätetään!
Kannattaa siis mielestäni miettiä voisiko liittymistä helpottaa jotenkin ja luopua esimerkiksi tuosta vieraskirjasta? Tämähän on toki vain allekirjoittaneen mielipide ja jos koette tämän hetkisen liittymisjärjestelyn toimivaksi niin tietysti sitten pitäydytte siinä! 

Foorumi ja aktiivisuus
Mielestäni foorumi saisi olla tiiviimpi paketti, varsinkin pelin ollessa vielä näin aluillaan ja useiden boardien huutaessa tyhjyyttään. Pelialueita voisi varsinkin miettiä ovatko ne kaikki tarpeellisia, voisiko joitain yhdistää tai tehdä etusivun boardeille alaboardeja jotta etusivua saisi hieman lyhyemmäksi ja siten peliä aktiivisemman näköiseksi. Nytkin peliboardeja on n. Viisikymmentä, joista kahdessatoista on pelejä. Voisiko esim. Etelätunnelin, Itätunnelin, Koillistunnelin, Pohjoistunnelin, Luoteentunnelin ja Länsitunnelin yhdistää ”Tunnelit”-boardin alle ja kirjoittaa kuvaukseen mistä tunneleista on kyse? Tai tehdä kyseiselle boardille sub-boardeiksi nämä muut tunnelit?
Myös muiden kuin peliboardien tarpeellisuutta ja yhdistelymahdollisuuksia voi miettiä, mutta mielestäni se ei ole niin tärkeää kuin peliboardien tiivistäminen.
Foorumi näyttää äkkiseltään katsottuna melko hiljaiselta juurikin ylimääräisten, tyhjien boardien takia. Mutta kun viestien kirjoitusaikoja alkaa tutkimaan tarkemmin, saa huomata ettei peli ole niin hiljainen kuin ensinäkemältä odottaisi. Useita pelejä on jatkettu joulu-tammikuussa ja samoin keskustelualueilla on uusiakin viestejä. Uusin hahmokin on parin päivän takaa. Pelaajia pelissä on 9 ja hahmoja tällä hetkellä 15.

Yhteenveto
Kletka Narod vaikuttaa juonensa puolesta todella mielenkiintoiselta ja mietityltä paketilta. Liittyminen vaikuttaa inasen vaikealta ja turhaa työtä vaativalta, ja foorumi on melkoisen pitkä ja siksi tyhjän näköinen. Erityistä plussaa annan hahmojen hierarkiasta, jossa eläimet saattavat joutua myös toisten eläinten lemmikeiksi. Aivan mahtavaa! Parilla sanalla sanottuna Kletka Narod vaikuttaa siis oikein kelpo eläinpeliltä ja toivon pelille pitkää ikää ja aktiivisia vuosia!  

2 kommenttia:

  1. Oi kiitos todella paljon arvostelusta eikä kesto yhtään haittaa! :3

    Ja tuossa, kun arvelit, ovatko Jikan ja Merina pelin hahmoja vai vain nimiä, niin he ovat ihan pelissäkin mukana, Merina on minun ja Jikan on Ceneren hahmoja.
    Syrjäyttäminen on täysin mahdollista pelissä ja juonessa on paljon vaikutusmahdollisuuksia juonen suhteen. :3

    Mutta kiitos vielä tosi paljon! ^^

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hieno homma! :D Ja olkaatten hyvät vain! Ja vielä kerran pahoittelut kestämisestä.. x)

      Poista