Kletka Narod on venäjää ja tarkoittaa Häkkikansaa. Tässä keväällä 2014 perustetussa pelissä hahmoina toimivat Suomen luontoon sopivat eläimet ja pelin maailmana taas toimii laaja tunneliverkosto joka alkoi hiirien työstä ja jota eläimet sitten laajensivat niinkin paljon että saivat aikaan laajan luolan. Luolaan he rakensivat keskiaikaisvaikutteisen kaupungin, hierarkia sai alkunsa ja pian kansaa hallitsi ristiriitaisia tuntemuksia aiheuttava tsaariperhe. Kaikki tunnelien ulkopuolella elävät olennot nimettiin lainsuojattomiksi ja näin välit alkoivat hiljalleen kiristyä narodilaisten ja ulkopuolisten välillä..
Ulkoasu ja pelin etusivu
Kotisivujen ja foorumin värimaailma ovat mielestäni mukavassa tasapainossa; ne ovat värikkäät, mutteivät liian värikkäät ja sen takia hyvin silmäystävälliset. Pääkuvassa olevat neljä eläintä ovat luultavasti pelaajien jo olemassa olevia hahmoja, ainakin siitä päätellen miten persoonallisilta ne vaikuttavat. Rakastan oikeamman puoleista koiraa, joka katselee käsissään olevaa minijoutsenta!
Lisäplussaa ulkoasu saa Kletka Narod-nimen fontista, jossa on tiettyä venäjähenkistä vibaa!
Etusivun
tervetuloa-teksti vaikutti hieman sekavalta. Lauseet ovat melko
lyhyitä ja tuntuvat töksähtelevän aavistuksen, mutta toisaalta
ne myös herättävät mielenkiintoisia kysymyksiä; mihin
Kaupunkiin? Mihin kiperään tilanteeseen olen ajautunut? Miten
lemmikkieläinten ja ihmisten puuttuminen on toisille onni ja
toisille painajainen? Näiden kysymyksien myötä sitä jatkaa mielellään eteenpäin.
Roolipelaus
Kletka Narod vaikuttaa kaikin puolin hyvin aloittelijaystävälliseltä peliltä. Tästä kertoo myös se miten roolipelaamisen ohjeistuksessa on kerrottu vain tärkeimmät peruasiat ja jätetty turhat termistöt oman onnensa nojaan johonkin muualle. Yleensä kun roolipelaamisen ohjeita lukee sivustoilta, ne vilisevät kaikkea munchauksesta autohittauksiin ja ties mihin, mutta ei Kletkassa! Ja sanoisin sen vain ja ainoastaan positiiviseksi asiaksi, ei aloittelevien pelaajien tarvitse niitä termejä vielä tuntea ja ne saattaisivat jopa sekoittaa!
Juoni ja hahmot
Juonikuvauksessa
on nimetty muutamia hahmoja kuten tsaaritar Merina ja lainsuojaton
ja Jikan Surou, ovatko he pelissä varsinaisina, pelattavina
hahmoina vai vain muodollisesti nimetyt hahmot jotta pelaajat
tietävät ketkä ovat johdossa? Jos he ovat pelattavia hahmoja, voiko heitä
mahdollisesti syrjäyttää? Kuinka paljon pelaajilla on
mahdollisuuksia vaikuttaa pelin kulkuun?
Juoni itsessään vaikuttaa hyvin mielenkiintoiselta ja sen historiaan on käytetty selvästi aikaa ja ajatusta. Rakastan yksityiskohtaa, jossa hiiret alkoivat rakentaa tunnelia ja sen myötä sitä alettiin laajentamaan isommille eläimillekin sopivammaksi!
Kletka Narod vaikuttaa hyvin avoimelta mutta tietynlaiseen realistisuuteen pyrkivältä, mitä tulee hahmojen luontiin. Hahmoja saa olla oikeastaan minkä värisiä tahansa, heillä voi olla vaatteita, lävistyksiä tai hiukset päässä mutta aina pitää muistaa käytännöllisyys; vaatteiden suhteen täytyy ottaa huomioon hahmon anatomia, tukka ei voi olla liian pitkä ja lävistykset lähinnä korvissa. Arvostan sitä että Kletkassa on annettu paljon mahdollisuuksia, mutta siellä on uskallettu myös rajoittaa tietyissä asioissa. Ja ilmeisesti rajoituksistakin on mahdollisuus keskustella ylläpidon kanssa ja hyvillä perusteilla voi saada pelattavakseen esimerkiksi eläimiä, joita ei Suomen luonnosta normaalisti löytyisi.
Maailma
Maailman
keskiössä on maanalainen, keskiaikaistyylinen kaupunki jonka
katossa on lammen muodostama ”ikkuna”. Pelejä voi pelata myös
tämän laajan tunneliverkoston ulkopuolella, joten maailma on hyvin
laaja ja antaa siten paljon erilaisia mahdollisuuksia peleihin.
Mikä
on ehkä kaikista mielenkiintoisinta niin pelissä voimassa oleva
arvojärjestelmä. Se on melko perinteinen ”Tsaari ja aatelisto
ylimpänä, lainsuojattomat alimpana”-asteikko, mutta
mielenkiintoisen lisän siihen loi tämä; pelissä pelataan
eläimillä, mutta eläimillä voi olla myös lemmikkejä. Eikä
sekään sinänsä.. Vaan se että lemmikiksi voi tulla.
Eli jos käy huonosti, hahmosi voi päätyä olemaan jonkun toisen
hahmon lemmikki eli käytännössä orja. Kuinka siistiä! Mä niin
haluan hahmon, joka joutuu syystä tai toisesta toisen hahmon
lemmikiksi. Siitä voisi saada niin hienoja pelejä aikaiseksi ettei
tosikaan!
Liittyminen
Peliin
liittyminen on jokseenkin kaksivaiheinen, minkä koen itse hieman
vaikeaksi lähestymistavaksi. Ensin uuden pelaajan on lähetettävä
vieraskirjaan yksityinen viesti, jossa kertoo itsestään, sen
jälkeen rekisteröityy foorumille ja odottaa ylläpidon
vahvistusta. Tämän jälkeen alkaa vaihe kaksi eli hahmon
hakeminen, minkä jälkeen pelaaja luonnollisesti odottaa ylläpidon
hyväksyntää hahmolleen.
Liittyminen
on mielestäni tehty turhan vaikeaksi; miksei pelaaja voi
rekisteröityä foorumille suoraan ja kertoa itsestään ensimmäisen
hahmohakemuksen yhteydessä? Vieraskirjan kautta liittyminen ja
odottelu tuntuisi ainakin allekirjoittaneesta hieman
turhauttavalta.. ja antaa pelistä ehkä hieman sulkeutuneen kuvan,
mikä taas on ristiriidassa sen suhteen että foorumi on täysin
avoin luettavaksi. Yleensä vieraskirjaliittymiset on peleissä
juurikin sen takia että foorumi on suljettu ja linkin saa vasta
liittymisen jälkeen. Itse siis ehkä luopuisin
vieraskirja-osuudesta kokonaan ja siirtäisin uuden pelaajan
esittelyn ensimmäisen hahmohakemuksen yhteyteen.. Ja jos
ylläpitäjät haluavat välttyä turhilta rekisteröitymisiltä,
kirjoittaa säännöksi että rekisteröityminen on sallittua vasta
kun ensimmäinen hahmo on hyväksytty.
Jos
vieraskirjaosuudesta luovuttaisiin, kotisivuillekin voisi linkittää
suoraan hahmohakemusalueen foorumilla, jolloin sekin olisi helpommin
löydettävissä. Foorumille siirryttyäni, en heti tajunnut missä
minun kuuluisi hakea hahmoa mutta ilmeisesti ”Uudet
hahmot”-boardilla? Boardin kuvaukseen voisi muuten kirjoittaa
jotain hahmohakemuksista niin olisi heti selvempää että se on
juuri se paikka mihin hahmohakemukset jätetään!
Kannattaa siis mielestäni miettiä voisiko liittymistä helpottaa jotenkin ja luopua esimerkiksi tuosta vieraskirjasta? Tämähän on toki vain allekirjoittaneen mielipide ja jos koette tämän hetkisen liittymisjärjestelyn toimivaksi niin tietysti sitten pitäydytte siinä!
Foorumi ja aktiivisuus
Mielestäni
foorumi saisi olla tiiviimpi paketti, varsinkin pelin ollessa vielä
näin aluillaan ja useiden boardien huutaessa tyhjyyttään.
Pelialueita voisi varsinkin miettiä ovatko ne kaikki tarpeellisia,
voisiko joitain yhdistää tai tehdä etusivun boardeille
alaboardeja jotta etusivua saisi hieman lyhyemmäksi ja siten peliä
aktiivisemman näköiseksi. Nytkin peliboardeja on n. Viisikymmentä,
joista kahdessatoista on pelejä. Voisiko esim. Etelätunnelin,
Itätunnelin, Koillistunnelin, Pohjoistunnelin, Luoteentunnelin ja
Länsitunnelin yhdistää ”Tunnelit”-boardin alle ja kirjoittaa
kuvaukseen mistä tunneleista on kyse? Tai tehdä kyseiselle
boardille sub-boardeiksi nämä muut tunnelit?
Myös
muiden kuin peliboardien tarpeellisuutta ja yhdistelymahdollisuuksia
voi miettiä, mutta mielestäni se ei ole niin tärkeää kuin
peliboardien tiivistäminen.
Foorumi
näyttää äkkiseltään katsottuna melko hiljaiselta juurikin
ylimääräisten, tyhjien boardien takia. Mutta kun viestien
kirjoitusaikoja alkaa tutkimaan tarkemmin, saa huomata ettei peli
ole niin hiljainen kuin ensinäkemältä odottaisi. Useita pelejä
on jatkettu joulu-tammikuussa ja samoin keskustelualueilla on
uusiakin viestejä. Uusin hahmokin on parin päivän takaa. Pelaajia
pelissä on 9 ja hahmoja tällä hetkellä 15.
Yhteenveto
Kletka Narod vaikuttaa juonensa puolesta todella mielenkiintoiselta ja mietityltä paketilta. Liittyminen vaikuttaa inasen vaikealta ja turhaa työtä vaativalta, ja foorumi on melkoisen pitkä ja siksi tyhjän näköinen. Erityistä plussaa annan hahmojen hierarkiasta, jossa eläimet saattavat joutua myös toisten eläinten lemmikeiksi. Aivan mahtavaa! Parilla sanalla sanottuna Kletka Narod vaikuttaa siis oikein kelpo eläinpeliltä ja toivon pelille pitkää ikää ja aktiivisia vuosia!
Oi kiitos todella paljon arvostelusta eikä kesto yhtään haittaa! :3
VastaaPoistaJa tuossa, kun arvelit, ovatko Jikan ja Merina pelin hahmoja vai vain nimiä, niin he ovat ihan pelissäkin mukana, Merina on minun ja Jikan on Ceneren hahmoja.
Syrjäyttäminen on täysin mahdollista pelissä ja juonessa on paljon vaikutusmahdollisuuksia juonen suhteen. :3
Mutta kiitos vielä tosi paljon! ^^
Hieno homma! :D Ja olkaatten hyvät vain! Ja vielä kerran pahoittelut kestämisestä.. x)
Poista