Olen sellaisessa koulussa, jossa
hoettiin melkein koko ensimmäinen opintovuosi kuinka ”Visio tappaa
luovuuden”. Silloin kolme vuotta sitten moinen ajatus tuntui
naurettavalta ja niistä omista visioista pidettiin kynsin ja hampain
kiinni, koska tottakai omaa visiota piti seurata. Ja ovathan ne
visiot aina mitä muikeimpia ja siisteimpiä, mutta ajan myötä sitä
oppi tajuamaan että.. pirulauta! Opettajat olivat oikeassa. Visiot
todella tappavat luovuuden.
Eli
siis tämän kertaisen pohdinnan aiheena ovat meidän ylläpitäjien
armottoman siistit visiot siitä millaista peliä haluamme ylläpitää,
mitä sen maailmaan kuuluu ja mitkä jutut ovat niin tärkeitä ettei
niistä voida luistaa? Mihin pisteeseen saakka adminien on hyvä
pitää kiinni visioistaan ja milloin on syytä antaa pelaajille
tilaa luoda maailmaan omia näkemyksiään?
Okei
eli aloitetaan siitä että pelin ylläpitäjä saa vision.. Sanotaan
nyt vaikka sellaisesta perinteisestä susipelistä, jossa kaksi
laumaa taistelee toisiaan vastaan. Hän luo foorumin, foorumille
alueet.. Sitten kotisivut ja sinne infot laumoista. Toinen lauma on
täynnä mustia susia ja toinen on täynnä valkoisia susia.
Valkoiset ovat tietysti se hyvisten lauma ja mustat on pahisten
lauma. Tämä on ihan hyvä, joskin melko kliseinen, idea ja siitä
on hyvä lähteä liikkeelle.
Nyt,
jos pelin ideana on että ”kaksi laumaa taistelee keskenään” ja
tästä ylläpitäjä pitää kiinni kynsin ja hampain. Hän ei
luista perusideasta yhtään, koska on niin kiinni tässä visiossaan
kahdesta tappelevasta laumasta. Kelatkaa kuinka paljon tämä visio
nyt tuhoaa pelaajien pelaamismahdollisuuksia ja siten myös heidän
pelaamismotivaatiotaan! Jos pelissä saa olla vain
kaksi laumaa, ei jompaan kumpaan laumaan voi esim. syntyä harmaata
pentua, joka yrittäisi vaikkapa yhdistää nämä kaksi laumaa.. Tai
perustaa oman ”harmaiden susien puolueettoman laumansa”.
Pelaajien täytyy tyytyä tähän annettuun adminin visioon ja pelata
hänen kehittämiensä raamien mukaan; luo hahmosi toiseen laumaan ja
taistele sitten toisen lauman susia vastaan. Yksinkertaista.. mutta
pidemmän päälle tylsää!
Okei
on ihan ymmärrettävää etteivät ylläpitäjät tietenkään voi
suostua siihen että jokainen pelin hahmo perustasi oman harmaan
laumansa, koska muuten pelin idea muutamasta taistelevasta laumasta
katoaisi melko äkkiä.. Mutta ylläpitäjien olisi hyvä kuunnella
pelaajiensa visioita ja yrittää päästä vähintäänkin
jonkunlaiseen komporomissiin näiden kaikkien visioiden keskellä!
Pitää pitää omasta visiosta kiinni, tottakai, mutta pitää osata
myös soveltaa sitä muiden pelaajien visioiden avulla eteenpäin.
Vaikkapa ottamalla hyvin kehitellyn, perustellun harmaan lauman
peliin mukaan! Tai miksei sen pohjoisesta hyökkäävän uuden
laumankin, jonka takia nämä kaksi alunperin taistelevaa laumaa
joutuisivat yhdistämään voimansa hetkeksi voidakseen voittaa tämän
uuden uhan. Perusidea ei kuitenkaan katoa, mutta peliin tulee aivan
uudenlaista särmää! Näin myös perusideainen susiroolipeli
muuttuu omalla tavallaan uniikiksi
ja siinä on ehkä jotain, mitä muista kaltaisistaan ei löydy! Ja
tämä tarkoittaa innostuneita pelaajia ja pidempää ikää!
Eli
siis tällä esimerkillä yritin siis sanoa että.. Ylläpitäjien on
hyvä pitää siitä pelinsä alkuperäisestä ideasta kiinni, koska
ilman sitä peli vähän niinkuin katoaisi eikä kukaan kohta
tietäisi mitä tapahtuu.. Eivätkä uudet pelaajat varsinkaan
tietäisi enää mihin soppaan lusikkansa tunkevat! Mutta on hyvä
pysähtyä myös pohtimaan niitä pelaajien tuomia ehdotuksia tai
pyyntöjä; voisivatko ne tuoda pelisi perusideaan uutta kulmaa ja
syvyyttä? Ei niitä pelaajien visioita varmasti ole tarkoitettu
tuhoamaan sitä alkuperäistä ideaa vaan juurikin syventämään
sitä! Harva pelaaja varmaan jaksaa visioida peliin mitään
sellaista, millä kumoaisi sen alkuperäisen syyn miksi peliin
liittyikin.. eli sen alkuperäisen idean kahdesta taistelevasta
laumasta. Pelaajatkin haluavat tehdä pelistä maailman parhaan, ihan
niinkuin sinäkin ylläpitäjänä!
Toinen
asia mitä ylläpidon pitäisi mielestäni varoa visioidessaan, on
visioidensa määrä.. Eli toisin sanoen niiden tärkeiden juttujen
määrä, jotka pitää sisäistää ennen kuin voi alkaa pelaamaan.
Visio tappaa luovuuden-sanonta
toimii tässäkin kohtaa, sillä mikä nyt tappaisi uuden pelaajan
liittymishaaveet paremmin kuin sairaan pitkät pakolliset
infot,
mitkä pitää lukea sivuilta ennen liittymistä. Uskallan väittää
että ei mikään ja sen takia suosinkin pakollisten infojen
minimoimista mahdollisimman vähäisiksi; mitä vähemmän uudella
pelaajalla on sisäistettävää, sitä nopeammin hän pääsee
luomaan hahmoa ja sitä nopeammin hän pääsee mukaan peliin. Hän
oppii kyllä kaiken tärkeän pelistä ajan kanssa, koska tottakai
hän luonnollisesti kiinnostuu kaikista pienistä yksityiskohdista
sitä mukaa aina enemmän, mitä kauemmin hän viihtyy pelissäsi! Ja
kaikkihan me toivomme että mahdollisimman pitkään!
Tärkeimmät
luettavat onkin siis hyvä pitää tiivistettynä; perusinfot
vaikkapa nyt niistä laumoista ja niiden asuinalueista, peruskuvio
siitä mitä on meneillään ja ehkäpä syy siihen miksi ollaan
siinä tilanteessa missä ollaan. Tämän lisäksi uuden pelaajan on
kuitenkin luettava liittymis-ohjeet ja säännöt, joten siinä on jo
aika paljon luettavaa! Mutta kaiken, minkä kokee vähänkään
vähemmän tärkeäksi, kannattaa jättää myöhemmäksi
luettavaksi!
Haluan
paasata vielä aavistuksen näistä ”vähemmän
tärkeistä”-infoista, koska nekin ovat yleensä ylläpitäjänsä
visioita maailmasta, jossa pelin hahmot elävät. Kuinka tärkeää
meidän on pelaajina tietää vaikkapa.. sentilleen kuinka pitkä
karva meillä valkoisilla susilla nyt on? Tai okei nyt on helpompi
ottaa esimerkiksi vaikkapa realismi-rope.
Kuvitellaan
peli, joka sijoittuu vaikkapa kaikille tuttuun Helsinkiin; eletään
normaalia elämää normaalissa Helsingin arjessa ja hahmosi voi olla
kuka tahansa vauvasta vaariin. Kuinka oleellista on että pelin
kotisivujen ”vähemmän tärkeistä infoista” löytyy vaikkapa
Helsingin asukasmäärä tai pinta-ala.. Kuinka paljon kauppoja
siellä on, missä ne ovat.. Missä kaikkialla nuoret oikeasti
hengailevat ja mihin aikaan saatat päästä käymään elokuvissa?
Ja jos peli sijoittuu vaikkapa vuoteen 2010 niin onko tarpeellista
että vaikkapa leffateatterit-infoon on kirjoitettu elokuvien tiedot
ja esitysajat niinkuin ne ovat oikeasti olleet vuonna 2010? Tai
ruokakaupat-infoon kauppojen aukioloajat ja vaikkapa alennukset?
Okei
nyt mentiin aika pienen pieniin yksityiskohtiin, mutta pointti tällä
pohdinnalla oli nyt tämä; ylläpitäjän olisi hyvä ymmärtää
mikä ero on ”vähemmän tärkeällä infolla” ja ”tarpeettomalla
infolla”. Vähemmän tärkeää infoa voi olla vaikkapa.. Mitä
leffateattereita on Helsingin keskustan alueella ja tarpeetonta
tietoa on vaikkapa.. No vaikkapa ne elokuvien esitysajat! Mikseivät
pelaajat voisi kirjoittaa hahmojaan menemään satunnaiseen aikaan
leffaan katsomaan tiettyä elokuvaa? Jos pelaajat nyt haluavat
selvittää mitä leffoja meni Finnkinossa vaikka helmikususa 2010
niin ne tiedot löytyy luultavasti Googlen ihmeellisestä maailmasta
ja jos ei niin.. No sitten eletään ilman ja sekin on varmaan ihan
okei!
Mitä
haittaa tarpeettomasta infosta siis on sivuille? No ensinäkin se
että kohta infoja puskee joka paikasta ja yhden tarpeellisen infon
etsiminen voi alkaa olemaan aika työn ja tuskan takana. Ja sitten
siitä seuraa ehkä se etteivät pelaajat (tai ylläpitäjä itse,
heh) jaksa vaivautua etsimään niitä oikeita tietoja kaiken turhan
seasta. En siis sano että kaikki infot ovat huonosta, sanon vaan
että on hyvä vähän karsia mitä sivuilleen pistää! Esimerkiksi
johonkin kirjasarjaan tai elokuvaan tai tv-sarjaan perustuvat
roolipelit voisivat pohtia sitä kannattaako kaikkia oman fandominsa
tietoja listata sivuille koska kaikkien kannalta olisi helpompaa
linkittää vaikkapa sivustoja, joilta näitä infoja löytyy.. Ja
kirjoittaa omalle sivulleen vain oleellisimmat peliä koskevat infot!
Ja nekin niin että pelaajat saavat itse päättää jaksavatko lukea
niitä vai eivät.. Kukin pelaa tyylillään ja niin kauan kun
pelaaminen on suhteellisen yhtenäistä, voidaan olla huoletta!
Eli
siis visio todella tappaa luovuuden; sekä ylläpidossa itsessään
että pelaajissa, koska kukaan ei oikeastaan pääse enää
toteuttamaan itseään jos visiot ovat liian kiveen hakattuja.
Ylläpidon ei pidä luistaa liikaa perusideastaan, mutta kannattaa
miettiä mikä siinä omassa visiossa on oleellista ja mikä vähemmän
oleellista.. Ja toisiko pelaajien omat visiot tähän päävisioon
jotain uutta ja hienoa!
Ei
mulla tällä kertaa tämän enempää. Pääsiäisen jatkoja vaan
kaikille!